martes, 31 de mayo de 2011
Pakistán acelera la recepción de cazabombarderos chinos
China está acelerando la entrega de cincuenta cazabombarderos JF-17 Thunder a Paquistán, intensificando las relaciones entre Beijing e Islamabad, ante la creciente fragilidad de las que mantiene con Washington. Se estima que Paquistán los recibirá en un plazo de medio año, a un precio unitario de entre 20 y 25 millones de dólares, frente a los 80 de los F-16 que emplea su Fuerza Aérea. Forman parte de un pedido de 150 aparatos, con opción para otros 100, de los que el primer escuadrón de 14 unidades se incorporó el año pasado.
El JF-17 Thunder, conocido en China como el Chengdu FC-1 es un avión de combate multirol de peso ligero, resultado de un programa de desarrollo conjunto Chino-Pakistaní que comenzó en 1999 entre la Chengdu Aircraft Industries Corporation (CAC), de la República Popular China y el contratista principal para el desarrollo del avión y la fabricación y la empresa Pakistan Aeronautical Complex (PAC), responsable del servicio postventa y el mantenimiento, así como la producción de algunas partes para el avión. Las designaciones "JF" y "FC" se aplican para el "Joint Fighter" (Pakistán) y el "Fighter China" (China) respectivamente.
Originalmente diseñado para ser una pequeña aeronave de combate propulsada por un solo motor, El JF-17 evolucionó en una aeronave de combate más avanzada durante las últimas etapas de su desarrollo debido a exigencias de la Fuerza Aérea de Pakistán (PAF) y la incorporación de tecnologías y rasgos más modernos. El vuelo de prueba principal del primer prototipo tuvo lugar durante el 2003 en China. En marzo de 2004 se informó que Pakistán planificaba incluir alrededor de 200 aviones en su inventario
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Se confirmó la integración del misil MAR-1 JF-17 "Thunder"
Si bien Mectron no quiso hacer comentarios sobre el misil MAR-1, a excepción que mencionar "tenemos un cliente de exportación y hemos entregado los misiles a ese cliente". Sin embargo, durante la muestra LAAD 2011, trascendió que un esfuerzo de integración activa ya estaba en marcha, tanto para los Mirage, como en el JF-17 Thunder en servicio en la Fuerza Aérea de Pakistán.
Esto confirma las declaraciones hechas durante el Salón Aeronáutico de Farnborough 2010 porel manager del programa JF-17, Air Vice Marshall Mohammad Arif, que calificó al MAR-1 como un futuro armamento del JF-17.
Integración del misil MAR-1 en el JF-17 demuestra que Pakistán tiene un programa bien encaminado en ampliar el abanico de armas más allá de sus raíces chinas. El misil MAR-1 es el segundo sistema lanzable no-chino que adopta el JF-17, después de la bomba anti-pista Hafr. Pakistán también exploró la posibilidad de añadir aviónica francesa y armas (radar y misil MICA) a la aeronave, pero los funcionarios del programa dijeron que las opciones han sido dejados de lado en favor de los "proyectos menos complicados políticamente".
El MAR-1 es totalmente compatible con el bus de datos MIL-STD-1553 y -1760. En tanto que para aeronaves no equipadas con el bus de datos hay una integración independiente, con una unidad especializada de control de fuego y la pantalla montado en la cabina. Ese es el enfoque adoptado para el acondicionamiento de los AMX brasileños. El MAR-1 aún no ha entrado formalmente en servicio en la FAB, no obstante ello, las pruebas de vuelo de calificación concluirán a finales de 2011 en Brasil.
Nota en su idioma original
Defence Weekly
Integration confirmed for Brazil's MAR-1 missile
Robert Hewson Air-Launched Weapons Editor - London
can confirm that Pakistan has taken delivery of the Brazilian MAR-1 anti-radiation missile and is integrating the weapon on its PAC JF-17 Thunder multirole combat aircraft as well as upgraded Dassault Mirage III and V ROSE fighters.
The MAR-1 is an air-launched defence suppression weapon developed as an independent national programme by Mectron in co-operation with the Brazilian Air Force (FAB).
In 2008 a MAR-1 order from Pakistan for 100 missiles valued at EUR85 million (USD126 million) was announced by the Brazilian government, which provided export credit support for the deal. Reports from Pakistan suggested that deliveries started in 2009.
Mectron would not comment on the MAR-1 programme except to say that "we have an export client and we have delivered missiles to that client". However, during the April 2011 Latin American Aerospace and Defence (LAAD) show in Rio de Janeiro, learnt that an active integration effort is now underway for both the ROSE Mirage and JF-17 in Pakistan Air Force (PAF) service.
This confirms statements made during the 2010 Farnborough Airshow by the PAF's JF-17 Programme Manager, Air Vice Marshall Mohammad Arif, who identified the MAR-1 as a future JF-17 weapon.
The JF-17 is a co-development project between Pakistan and China. It is now in full production at the Pakistan Aeronautical Complex (PAC), Kamra, where about 30 aircraft have been assembled. In April 2011 the PAF stood up its second JF-17 unit (No 26 Squadron) and a third unit (No.4 Squadron) will follow later this year.
Integration of the MAR-1 with the JF-17 shows that Pakistan has a well-structured programme to expand the capability of the aircraft beyond its Chinese roots. The MAR-1 is the second non-Chinese weapon that the JF-17 is known to be adopting after the Hafr runway penetration bomb. Pakistan has also explored the possibility of adding French avionics (including radar) and weapons (including the Mica air-to-air missile) to the aircraft, but PAF JF-17 programme officials told that those options have been shelved in favour of "less politically complicated projects".
Once operational, the MAR-1 will be the PAF's only modern anti-radiation weapon and a significant boost to its combat capabilities. The missile has several operational modes, but is typically used in a pre-programmed attack against known emitting targets in a lock-on-after-launch engagement. Mectron has developed a dedicated mission planning system for such operations.
The MAR-1 is likely to operate, at least initially, with a 'missile-as-sensor' function, meaning that the weapon's own wideband radio frequency seeker is the primary sensor for emitter location and targeting. The JF-17's Chinese developers certainly have the expertise to produce a more capable emitter location system in the future. The MAR-1 can also use supplementary targeting information from the JF-17's radar warning receivers.
Pakistan has a growing number of electronic intelligence (ELINT) systems with which it can build an electronic order of battle of hostile emitters to support MAR-1 targeting. This includes the highly capable HES-21 ELINT system carried by the PAF's recently delivered Erieye airborne early warning and control aircraft.
The MAR-1 is fully MIL-STD-1553 and -1760 databus compatible. For non databus-equipped aircraft a standalone integration using a dedicated fire-control unit and display can be fitted in the cockpit. That is the approach adopted for Brazil's non-upgraded Embraer AMX (A-1) attack aircraft. The MAR-1 has yet to enter formal FAB service, but understands that qualification flight testing in Brazil will conclude by the end of 2011.
A full-scale model of Mectron's MAR-1 anti-radiation missile, which will add a significant new capability to Pakistan's JF-17 fighters.
Interdefensa Militar Argentina
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